منوی دسته بندی
منوی دسته بندی

طرز تهیه دلمه برگ

مواد لازم:
پیاز داغ ۳ قاشق غذا خوری (محصول ریحان)

گوشت چرخ کرده ۳۰۰گرم

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

برنج نصف پیمانه

لپه نصف پیمانه

سبزی دلمه ۲۵۰گرم (محصول ریحان)

ماست موسیر ۲ قاشق غذا خوری

رب انار ۳ قاشق غذا خوری (محصول ریحان)

روش پخت:
۱–اول از همه ساقه برگ مو رو میگیریم. سپس داخل قابلمه مناسبی آب میریزم زمانی که آب جوش آمد برگ مو را به آب جوش اضافه میکنیم.
بعد از ۲تا ۳دقیقه وقتی برگ ها نرم شد آبکش کرده و با آب سرد میشوریم.
۲–لپه را با اب ولرم به مدت نیم ساعت خیس میکنیم ، سپس لپه را آبکش و به همراه آب و نمک و زرد چوبه رو حرارت قرار میدهیم تا بپزد.
۳–برنج را شسته و داخل قابلمه به همراه آب و نمک به مدت ۸تا ۱۰ دقیقه روی حرارت زیادی قرار میدهیم تا مغز برنج پخته شود و سپس آبکش میکنیم.
۴–گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز داغ و نمک و زرد چوبه و دارچین خوب تفت داده تا آب گوشت کاملا کشیده شود. رب گوجه فرنگی رو به گوشت اضافه و تفت میدهیم.

سبزی دلمه و لپه و برنج پخته شده را به گوشت اضافه و خیلی کم تفت میدهیم.

سپس ماست موسیر و دو قاشق غذا خوری رب انار و نمک اضافه کرده و همه مواد را با هم مخلوط میکنیم. مایه داخل دلمه آمادست.
۴–برای پیچیدن دلمه، روی سطح صافی یک پلاستیک قرار میدهیم . برگ مو را روی پلاستیک قرار داده (به صورتی که قسمت رگ های برگ به سمت بالا و قسمت براق برگ به پشت باشد)
یک قاشق از مایه دلمه را در گوشه برگ میریزم. برگ‌ مو‌رو از بالاو کنار به سمت داخل تا میکنیم وبه کمک پلاستیک به شکل رول محکم‌میپیچیم تا هوای داخل آن‌ خالی شود .تمام برگ ها رو به همین ترتیب آماده میکنم.
۵-کف یک قابلمه مناسب کمی روغن ریخته و تعدادی برگ مو کف قابلمه میچینیم و دلمه های رول شده را به صورت ایستاده از یک طرف دیواره قابلمه شروع به چیدن‌ میکنیم. باید کل قابلمه پر شود وهیچ جای خالی باقی نماند.
۶–برای چاشنی دلمه دو لیوان آب و دو قاشق رب انار و یک قاشق غذاخوری پیاز داغ ونمک و فلفل را مخلوط میکنیم این سس را روی دلمه میریزیم. چند عدد آلو روی دلمه قرار داده و یک بشقاب بر عکس روی دلمه قرار میدهیم. در قابلمه را میگذاریم و وقتی سس به جوش آمد با حرارت خیلی ملایم حدودا یک ساعت و نیم تا دو ساعت اجازه میدهیم دلمه بپزد. بعد از پخت دلمه ما آماده است.

نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *